Întrebări frecvente

Întrucât scaunele cu spatele la direcția de mers pentru bebeluși sunt încă rare în România, cu siguranta aveți o mulțime de întrebări. Iată câteva dintre cele mai frecvente.

Unde își țin copiii mai mari picioarele?

Cele mai extinse scaune cu spatele la direcția de mers se instalează păstrându-se o mică distanță între fundamentul scaunului și spătarul de scaun al automobilului. Mărimea acelei distanțe depinde de spațiul dintre spatele mașinii și scaunele din față. Dar chiar și atunci când nu există suficient spațiu pentru o distanță mare, copiii nu au nicio problemă în a-și încrucișa sau îndoi picioarele.

Aceste poziții nu-i incomodează?

Absolut deloc. Scheletul copiilor este deocamdată constituit în mare parte din cartilaje, motiv pentru care aceștia sunt mult mai flexibili decât adulții. Copiii stau în mod natural cu picioarele îndoite, iar când sunt foarte mici, acest lucru este de fapt mai bun pentru dezvoltarea bazinului și coloanei vertebrale. Nici măcar copiii mai mari nu simt discomfortul atunci când stau astfel.

Nu își vor rupe picioarele în caz de accident?

Părinții copiilor așezați cu spatele la direcția de mers spun adeseori că ar prefera ca cei mici să își rupă picioarele în loc de gât. Până la urmă, un picior rupt se poate vindeca. Însă în realitate nu există cazuri cunoscute în care un copil cu spatele la direcția de mers și-a rupt picioarele. Această vătămare este, pe de altă parte, frecventă în cazul copiilor cu fața la direcția de mers care au fost implicați într-un accident.

Copiii nu se vor plictisi dacă nu pot vedea nimic?

Într-un scaun cu fața la direcția de mers instalat în spatele șoferului sau scaunului pe diagonala lui, tot ceea ce poate vedea copilul este spatele locului din față, cu o vedere limitată spre ferestrele laterale. Într-un scaun cu spatele la direcția de mers, copilul are o vedere extraordinară spre ferestrele laterale și cea din spate.

Dar eu nu voi putea să îi văd…

Când conduceți, ar trebui să fiți atenți la drum, nu să vă întoarceți pentru a vă uita la copii. Dacă aceștia se află într-un scaun cu spatele la direcția de mers, e mai puțin probabil să vă întoarceți și să vorbiți cu ei. Acest lucru vă va determina să fiți un șofer mai prudent. Sunt disponibile oglinzi pe care le puteți atașa de suportul pentru cap al scaunului automobilului. Astfel, vă puteți urmări copilul prin oglinda retrovizoare.

Dacă airbag-ul mașinii poate fi dezactivat, nu este niciodată o idee rea să vă așezați copilul pe scaunul din față, lângă dumneavoastră. În acest fel, vă puteți vedea unul pe celălalt în vreme ce dumneavoastră conduceți.

Nu li se va face rău?

Răul de mașină apare atunci când creierul primește semnale mixte. Nu are nicio legătură cu direcția de deplasare. Atunci când corpul unei persoane simte mișcarea, dar ochii pot vedea doar interiorul static al mașinii, s-ar putea să i se facă greață. Efectul acesta se înrăutățește atunci când persoana în cauză privește în jos, cum ar fi să citească o carte, sau când mașina face curbe sau trece peste denivelări de teren. A privi pe fereastră în sus spre orizont s-ar putea să ajute.

Un copil care se simte rău cu spatele la direcția de mers poate la fel de bine să sufere de rău de mașină și dacă s-ar afla cu fața la direcția de mers. De fapt, într-un scaun cu fața la direcția de mers s-ar putea să îi fie chiar mai rău, pentru că vederea lui pe fereastră este limitată.

Dacă scaunele cu fața la direcția de mers sunt atât de periculoase, de ce se mai vând?

Toate scaunele care se vând în Europa trebuie să treacă testul ECE R44/04. Acest test constă în plasarea unui manechin de 9 kg într-un scaun de mașină, într-un automobil destinat simulării unui accident. O bară este plasată la 55 cm în fața manechinului, iar mașina este izbită la 50km/h. În cazul în care capul manechinului nu se lovește de bară, scaunul trece testul. Însă acest test nu ia în considerare presiunea exercitată asupra gâtului copilului.

În Suedia există un test suplimentar numit Plus Test. Acesta este desfășurat de către VTI (Institutul de cercetare al drumurilor și transportului național)[1] și folosește un tip diferit de manechin la care se poate măsura presiunea asupra gâtului. Această presiune se măsoară în Newton și trebuie să fie mai mică de 1300, astfel încât copilul să nu fie rănit. Această imagine arată rezultatele instalării cu fața la direcția de mers în albastru, iar pe cele cu spatele la direcția de mers în roz. Toate scaunele cu fața la direcția de mers care au fost testate au înregistrat presiuni asupra gâtului între 1500 și 4500! Pe când toate scaunele cu spatele la direcția de mers au demonstrat presiuni asupra gâtului sub 1000. Așadar, motivul pentru care se consideră că este în regulă să pui un copil de 9 kg într-un scaun cu fața la direcția de mers în UK și în multe alte țări este simplu: testele trecute de scaune nu arată cu adevărat cât de periculoase sunt accidentele simulate.

[1] (National Road and Transport Research Institute)

 

Instalarea cu spatele la direcția de mers nu e periculoasă dacă ești lovit din spate?

Acidentele din spate reprezintă doar 5% din numărul total al accidentelor, având loc, de obicei, la viteze mult mai mici decât decât cele frontale. 75% din numărul total de accidente sunt frontale, iar 20% sunt laterale. Evident, trebuie să folosiți un scaun care să vă protejeze copilul împotriva celor mai comune tipuri de coliziuni, anume cele frontale și laterale. Dar chiar și în cazul unui accident din spate, copilul se află mai în siguranță dacă este cu spatele la direcția de mers. În caz de accident din spate, ambele mașini merg în aceeași direcție, motiv pentru care mașina lovită din spate este împinsă înainte. Acest lucru înseamnă că forțele coliziunii sunt mult mai mici decât în cazul unui impact frontal, când vehicolul se oprește brusc. Într-un scaun cu spatele la direcția de mers, capul vulnerabil al copilului este poziționat spre centrul automobilului, departe de punctul de impact. Așadar, așezarea cu spatele la direcția de mers este mai sigură în toate tipurile de accidente; singurul caz în care instalarea cu spatele la direcția de mers ar avea aceleași efecte precum cea cu fața ar fi dacă accidentul s-ar produce când ați da cu spatele la o viteză foarte mare, ceea ce este foarte puțin probabil.

Bebelușul meu de 4 luni este prea mare pentru scoica lui. Ce fac în acest caz?

Adeseori, motivul pe care îl oferă părinții pentru a-și muta bebelușul într-un scaun mai încăpător cu fața la direcția de mers constă în faptul că acesta a crescut mai mare decât scoica. Acest fapt este, însă, cât se poate de improbabil. Scaunele de mașină Grupa 0+ sunt concepute pentru bebelușii de până la 13 kg și în jur de 80-85 cm înălțime. Nici măcar cei mai mari bebeluși nu vor atinge această înălțime și greutate decât atunci când au în jur de 12 luni. Hainele de dimensiuni 12-18 luni se potrivesc copiilor care au o înălțime de 80-86 cm. Așadar, atâta timp cât copilul încă poartă haine pentru 12-18 luni sau mai mici, aceștia nu sunt deocamdată prea mari pentru scaunul lor. Dacă pare că au crescut prea mari pentru scoică, acest lucru se datorează cel mai probabil faptului că înălțimea curelelor pentru umeri nu a fost schimbată, sau părinții nu își dau seama că acele curele pot fi întinse.

Este important ca cel mic să stea în scoica Grupa 0+ până când crește la limita maximă.  Scaunele Grupa 1 sunt concepute pentru copiii mai mari, motiv pentru care scaunul acesta ar fi prea mare și prea vertical pentru cel mic. Un cărucior pentru bebeluși poate fi folosit până când sugarul cântărește 13 kg, sau până când vârful capului lor este la același nivel cu marginea de sus a scaunului. Curelele se pot lăsa în jos sub umerii copilului în poziția lor cea mai înaltă, iar dacă picioarele le par “prea lungi”, și acest lucru este în regulă. Băiatul din această fotografie are 18 luni. El se află printre primii 10% bebeluși de 18 luni din UK ca masă și înălțime, iar după cum vedeți, încă încape foarte bine în scoică.

Ce este Isofix?

Isofix este sistemul Organizației Standardelor Internaționale pentru instalarea scaunelor în mașină fără a folosi centura de siguranță. Scaunul sau baza efectiv face clic în niște puncte de ancorare ce se găsesc la baza spătarului scaunului vehicolului. Isofix a fost conceput pentru a facilita și optimiza timpii de instalare, și pentru a preveni utilizarea greșită cauzată de instalarea incorectă. De asemenea, Isofix atașează scaunul pentru copii direct de carcasa mașinii, securizând și mai mult instalarea.

Prin urmare, Isofix este mai sigur decât instalarea cu centura de siguranță?

Pentru scaunele cu fața la direcția de mers este mai sigur, deoarece centurile se pot întinde în caz de accident, determinând scaunul să se miște. Dar din cauza modului în care sunt instalate scaunele cu spatele la direcția de mers, nu există nicio diferență privitoare la siguranță între instalația cu centura și cea cu Isofix. Atâta timp cât instalarea cu centura este făcută în mod corespunzător. Asta este ceea ce face din Isofix un sistem mai sigur, anume faptul că e mai puțin probabil să fie instalat greșit, în vreme ce instalările cu centura de siguranță sunt de multe ori derulate greșit.

Scaunele extinse cu spatele la direcția de mers încap în mașinile mai mici?

Da, încap. Unele scaune ocupă mai mult spațiu în mașină decât altele, dar este aproape întotdeauna posibil să găsiți un scaun care se va potrivi în mașină. Acest link vă duce către mai multe imagini cu scaune cu spatele la direcția de deplasare[1] într-o varietate de mașini.

Care este cel mai bun și cel mai sigur scaun?

Răspunsul la această întrebare este diferit pentru fiecare. Cel mai important este să folosiți un scaun cu spatele la direcția de deplasare cât mai mult timp cu putință. Toate scaunele cu spatele la direcția de deplasare sunt sigure în mod egal, așa cum demonstrează rezultatele excelentele ale testelor suedeze. Calitatea scaunelor depinde de doi factori: compatibilitatea lor cu mașina și corectitudinea instalării. Nu orice scaun încape în mașina dumneavoastră, în vreme ce acesta vă va proteja copilul în caz de accident doar atunci când este instalat și folosit în mod corect. De aceea este important să testați scaunul pe care îl alegeți în mașina dumnevoastră înainte de a-l cumpăra.

 

Sursa:

http://www.rearfacingtoddlers.com/faq.html

[1] http://www.rearfacingtoddlers.com/rear-facing-car-seats-fitted-in-the-car.html

Distribuie aceasta postare



Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *